Magnesium påverkar sömnen

Har du problem med att somna på kvällarna? Då kan magnesium faktiskt hjälpa dig att komma till ro. Magnesium tas upp snabbt av kroppen och får effekt redan samma natt.

(Ett nytt fönster öppnas)

Magnesium påverkar sömnen

Stress hänger ihop med dålig sömn

Ofta drabbas vi av sömnproblem när vi känner oss stressade och har svårt att koppla av. Om man lider av sömnproblem en längre tid kan det ge negativa konsekvenser för hälsan, till exempel sämre immunförsvar, övervikt och högre risk att drabbas av ett flertal sjukdomar.

Eftersom magnesium hjälper både hjärnan och dina muskler att slappna av så kan ett tillskott göra att din nattsömn blir bättre. Faktum är att undersökningar visar att så många som 75 % kan ha brist på magnesium i kroppen. På grund av detta kan det vara en god idé att prova om ett tillskott av magnesium hjälper dig när du har svårt att sova.

Forskning om magnesium och sömn

I en studie som gjordes på 100 vuxna som led av dålig sömn kunde man konstatera att magnesium har en stor betydelse för förmågan att slappna av. Halva testgruppen fick varje dag i sju veckor tillskott av 320 mg magnesium medan den andra halvan fick placebo. När studien var slutförd kunde man se att gruppen som fått magnesium hade fått sin sömn betydligt förbättrad. Med gruppen som fick placebo hade inget hänt.

Hur mycket magnesium ska man ta?
Hur ska man då dosera magnesium för att kunna få de hälsobefrämjande effekter som mineralen kan ge? Rekommendationerna är att kvinnor behöver 300 mg per dag och att män behöver 350 mg. Gravida och ammande kvinnor behöver så mycket som 450 mg magnesium per dag. Man bör också se till att få i sig minst 500 gram frukt och grönt per dag för att få sitt magnesiumbehov tillgodosett. Om man känner att man har svårt att få i sig den mängden grönsaker och frukter bör man definitivt komplettera med ett tillskott av magnesium.

Ta magnesium innan sänggående
Om det är just sömnen du vill påverka med ditt intag av magnesium så är det en god idé att ta en tablett någon timme innan du ska sova. Du kommer då att hjälpa dina muskler att slappna av och din hjärna att varva ned. Eftersom magnesium har en betydande roll för det centrala nervsystemet är det inte svårt att förstå att brist kan ställa till med problem med sömnen. Om du funderar på att ta magnesium för att sova bättre är det bra att välja preparat av typen magnesiumglycinat eftersom det sägs vara speciellt bra för detta.

Kan hjälpa mot restless legs
En annan anledning till att man kan ha svårt att somna är att man plågas av restless legs, det vill säga ett tillstånd som gör att det rycker och kryper i benen. Ofta är det väldigt svårt att ligga still och slappna av när man är drabbad. Många som har restless legs känner sig dock hjälpta av magnesium och får efter intag av tillskott en godare sömn.


Publicerad:
Uppdaterad:
Skribent: Charlotta Holding
Källor: Kurera.se, Aftonbladet.se, Magkliniken.se

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *