Kan magnesium lindra kramp?

Att drabbas av kramp är både obehagligt, smärtsamt och något man helst vill undvika. Många ställer sig därför frågan om det finns något de kan äta för att minska risken för kramp. Kan till exempel tillskott av magnesium vara svaret på gåtan?

(Ett nytt fönster öppnas)

Kan magnesium lindra kramp?

Kramp är när din muskel plötsligt och smärtsamt drar ihop sig. Tillståndet är inte farligt men väl så obehagligt. Det är vanligast att drabbas av kramp när man ansträngt sig fysiskt, till exempel när man har tränat. Du har säkert själv gnuggat en krampande muskel någon gång eller sett en löpare som förtvivlat gnuggat vaden längst spåret. Också äldre personer drabbas oftare av kramp.

Det vore förstås fantastiskt om någon kunde svara på exakt vad kramp beror på och vad man kan göra åt det. Tyvärr är det så att forskarna inte ännu kan påvisa orsaken bakom kramp är. Det finns dock några teorier där bland annat magnesium har en viktig roll.

Vid fysiskt ansträngning svettas man ju som bekant. Med svetten försvinner också viktiga mineraler från kroppen, däribland magnesium. Eftersom magnesium har en muskelavslappnande effekt känner sig många hjälpta av att ta extra tillskott av denna mineral för att lindra kramp.

Ett av de vanligaste symptomen på magnesiumbrist är ryckningar och kramper i benen. Därför kan man ha stor nytta av att tillföra extra magnesium till kroppen när man ska utföra en fysisk aktivitet. Det är då bra att välja en typ av magnesium som tas upp snabbt av kroppen. Exempel på en sådan variant är magnesiumcitrat.

Även om gåtan bakom kramper inte är löst till fullo hävdar ändå många forskare att magnesiumbrist kan vara en del av orsaken. Idag är maten vi äter inte lika näringsrik eftersom den är mer processad och odlas snabbare. Det gör att allt fler människor drabbas av brist på denna viktiga mineral som har stor betydelse både för metabolism, musklerna, hjärnan och det centrala nervsystemet.

Om du ska ägna dig åt fysisk aktivitet och träna hårt är det därför rekommenderat att äta en allsidig och bra kost rik på magnesium och andra mineraler. En annan orsak till att inta extra magnesium vid träning är att mineralen är betydelsefull för hjärtat, en muskel som arbetar extra hårt när man anstränger sig.

Publicerad:
Uppdaterad:
Skribent: Charlotta Holding
Källa: Illustrerad vetenskap, Expressen.se

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *